Dagens "hjärtat-i-halsgropen-händelse"!

Jag har försökt få tag på hovslagaren nu i några dagra, så han kan komma och sätta på Izze snösulor.  Just nu blir det klampar i hovarna på honom när han går i snön. Det leder till att broddarna inte får fäste i snön och isen då det sitter en massa packad snö i hovarna istället.

Förut när vi var ute och red så började Izze halka för att det hade blidats klampar, så jag satt av för att försöka få ur dem. Jag hade varit smart nog att ta med mig en hovkrats i fickan så de gick ganska lätt att få bort. 

När jag skulle kolla om det satt något i bakhovarna så tyckte Izze det var tråkigt att stå still så han promenerade iväg. När jag skulle försöka få ta i tygeln så travade han iväg. Vi var på en grusväg inte bara ca 100 m från en stor bilväg så jag kände hur paniken började komma. Jag stannade och ropade på honom och då stannade han ett 10-tal meter bort. Jag gick för att fånga honom men då började han gå igen i riktning mot vägen.

Jag stannade igen och "proade" på honom, han stannade igen. Vi höll på så ett par gånger och vi kom allt närmare vägen. Till slut stannade han och körde ner mulen i snön och började äta på några grässtrån som stack upp ur snön. Nu kunde jag gå fram till honom och fånga honom! Puh!!!

Jag kände hur jag blev helt svettig då jag såg alla bilar som swishade förbi ute på vägen. Det hade blivit mörkt ute och det snöade. Tänk om han skulle springa ut på vägen när det kom en bil och bli överkörd! Gud vilken tur att han stannade till slut! :D

I övrigt så var det en riktigt mysig ridtur med ganska mycket trav och galopp, då snöklamparna inte sätter sig i hovarna då. Det tyckte ju såklart Izze om! Fart ska det vara!

Här har vi en bild till på busdjuret från i söndags!


Foto: Emma Bertilsson 
Häst: Hagas Izz


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0