Min duktiga pålle! <3

Vi var iväg på en träningstävling i distansridning idag. Det gick superbra! Izze var jätteduktig!

Vi red totalt 2,5 mil och vårat mål var att rida på kilometertiden 12 km i timmen. Vi missade tiden med bara 6 min vilket var ett bra resultat tydligen :) Vi är ju inte så hemma på detta med distansridning. Vi var totalt ute i ca 1h 45 min.

Det var en ganska lång sträcka med "pliktskritt" dvs. att man var tvungen att skritta då vi red genom ett samhälle på cykelvägar och under låga tunnlar. Jag fick ducka för att få plats med huvudet under tunneln. Min häst är ju lite större än de små araberna ;)

Den ganska långa pliktskritten gjorde att vi var tvungna att hålla ett lite högre tempo runt resten av banan för att pricka in våran tid som vi satt. Vi skrittade några korta sträckor annars var det trav och galopp hela vägen. Vi tog denna tävling mest som en rolig grej så vi brydde oss inte så mkt om tiden :)

Helt imponerad av min älskade pålle, vilken kämparglöd han har! Han hade lätt burit mig ett par mil till om jag bett om det :)

Mot slutet kände jag att han blev lite trött och då skrittade vi en bit men sen när jag tog tyglarna igen så började han jogga på av sig själv. Behövde inte hålla om med skänklarna många gånger under hela turen utan han låg och sög frammåt på bettet hela vägen.

Han har en enorm tävlingsinstinkt och ville hela tiden ligga i täten av vår lilla klunga.

Farsan filmade korta sekvenser när vi passerade dem på lite olika ställen ut efter banan. Jag har försökt redigera filmen nu ikväll men det krånglar för mig (som vanligt).

Morsan och farsan åkte med i Ewas pappas bil, och de åkte runt på lite olika ställen längs banan för att se oss när vi kom ridande.

När vi kommit i mål fick hästarna hösilage och vi grillade korv tillsammans. Det var ca 20 startande ekipage där de flesta var arabhästar, något mer varmblod än Izze.

Hela dagen var riktigt lyckad och solen sken på oss hela banan runt! :)


Foto: Emma Bertilsson
Häst: Hagas Izz

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0