Izze!

Igår var en equterapeut och kollade på Izze. Han har varit lite tjock i sitt högra framben ett tag och jag ville kolla upp vad det kan bero på. Jag vet också sedan en massör kollade på honom sist att han har varit stel i halsen/nacken.

Anna som hon heter sa att det är inget fel på hans senor eller gaffelband i högerfram utan förmodligen har han fått en smäll mot benet och har nu lite tjockare ledvätska där. Hon sa att jag skulle skaffa Back on Track senskydd åt honom som han kan ha på sig när jag rider och gärna i hagen. Dessa specialskydd gör att blodgenomströmningen i hans ben ökar och skall hjälpa till att få bort denna ledvätska.

Hon visade mig också lite nya massageövningar för Izzes hals som jag ska göra var tredje dag. Jag fick även några saker jag ska göra på hans rumpa för att hjälpa hans patellasenor. När Izze var travhäst så kapade de dessa senor och dessa övningar skall underlätta han rörelser i dessa senor.

Anna kollade även på Izzes sadel och den låg bra på många sätt, men den var en aningen vid åt honom. Hon rekomenderde mig att prova att byta till ett smalare koppjärn till sadeln och prova om den ligger bättre då. Smidigt med syntetsadlar där man kan byta koppjärn utefter hästen ändrar sig efter t ex bete, mer muskler, vila etc.

Hon tyckte jag ska lämna in en håranalys på honom för att se att mineralbalansen är ok. Vilket hon rekomenderar alla att göra på sina hästar.

Hon tyckte att han var väldigt fin och fräsch för sin ålder och hade mkt fina ben, senor, knän, bogar, muskler, päls, ögon, tänder mm. Det var kul att höra :)

Här har vi en bild på min prins, tagen för några veckor sedan då han inte tappat all päls riktigt ännu.




Foto: Jag

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0