Dressyr och avmaskning!

Idag blev det ett dressyrpass på Izze i paddocken. Han kändes jättefin och avslappnad. Vi tränade lite skänkelvikningar, förflyttningar av framdelen, ställa, rakställa, rygga mm. Han gjorde allt mkt lydigt och fint :)

När vi ridit klar masserade jag Izze och det märks stor skillnad på hans muskler sedan jag började massera honom. Mkt mjukare och jag kan ta i lite mer än innan då han var öm. Han står och sover och hänger med huvudet och bara njuter.

Jag och Ewa avmaskade alla hästarna som skulle avmaskas idag. Det var 10 hästar som skulle avmaskas efter resultaten av träckproven som vi gjort.

Skönt att inte 9 st av hästarna inte behövde avmaskas alls, då avmaksning är rena giftet. Maskarna kan även bli resistenta om man avmaskar för mkt, så det var skönt att vi kollade masken på samtliga hästar i stallet så vi nu vet hur maskbilden ser ut i vårat stall.

Vissa avmaskar bara mot den mask som man tror att hästen har, utan att veta. Inte särkillt smart då de kanske inte ens har den typen av mask utan en annan, som just det maskmedlet inte tar.

Vill du veta mer om avmaskning och träckprov kan du läsa om detta på Statens Veterinärmedicinska Anstallt (SVA)

På deras SVAs hemsida kan man också se hur man gör för att ta träckprov och även skicka in det till dem för analys.

Hur gör ni med era hästar med avmaskning?


Izze och jag kör "följa john" under avskrittningen. Jag går först och han efter :)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0