Tips om sadeln åker fram!

När jag har provat sadlar på Izze så är det ofta ett problem att sadeln ligger bra först men sen när man har spänt sadelgjorden och sedan ridit en stund så dras sadeln framåt.

Detta beror dels på att sadeln eventuellt är lite för vid eller att som i Izzes fall, att hans mage är smalare precis bakom frambenen och tjockare där sadelgjorden ska ligga (ca 1 dm bakom frambenen)

Detta gör att sadeln dras framåt när jag spänner sadelgjorden och sedan rider i den en stund. Det hjälper heller inte till att Izzes rumpa är högre än manken och altså sluttar frammåt, vilket också gör att sadel lätt åker fram.

Jag har provat jättemånga olika sadlar på honom och ingen ligger helt 100% bra på honom. Den sadeln jag har nu ligger kanon men åker också fram lite.

Jag var på Hööks för ett tag sedan när jag beställde min säkerhetsväst och då diskuterade jag problemet att sadeln åkte fram lite med expediten. Hon verkade vara väldigt duktig på detta med sadlar och hon sa att jag skulle prova en svängd sadelgjord då varmblod ofta är smalare precis bakom frambenen vilket gör att sadelgjorden dras fram emot frambenen.

Jag lånade en tjej i stallets sadelgjord som var svängd och det blev mkt bättre. Sadeln låg kvar där jag lagt den innan jag spänt sadelgjorden :)


Foto: Emma Bertillson                    Bilden är tagen hösten -08

Där pilen är blir han tjockare så sadelgjorden drar sig framåt vilket också göra att sadeln gör det. Hans mage ser ut så trots attt han inte är för tjock. :)

Ett tips till er som har samma problem med att sadeln åker framåt! :)



OBS! Denna sadelgjord passar inte alla hästar. För att denna gjord ska ligga korrekt, måste hästen ha en sk. markerad bröstebenskurva. Hästen ska alltså ha en "böj" i övergången mellan bröstbenet och magen. Läget för detta brukar vara ett 10-15cm bakom armbågen. Om du tänker dig biten bakom armbågen först vågrät, sedan faller linjen neråt och den rundare magen tar vid. Det är i denna "backe" som gjorde ska ligga. Har hästen en rak buklinje så måste hästen ha en vanlig, rak gjord (och då får man finna andra lösningar. Tex svankappa). Orsaken är att spänner man fast en svängd gjord på en häst med rak linje, så kommer gjorden att trycka endast vid den bakre delen av gjordens anläggningyta. Du kan själv känna efter genom att sticka in fingrarna framifrån resp. bakifrån under adelgjorde, mitt under magen på hästen. Trycket ska vara helt jämt.

Källa - om du vill läsa mer om detta.

Det är en hel vetenskap inte bara vad det gäller att hitta rätt sadel utan också att hitta rätt sadelgjord. Något som man kanske inte tänker på.

Kommentarer
Postat av: Madde

Funkade det bra med sadelgjorden ;)

Puss

2010-05-01 @ 19:02:15
Postat av: Nathalie

tack:)

2010-05-01 @ 19:58:29
URL: http://liborius.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0