Stjärnritt!

Ikväll var jag och Beccah ute och red på våra pållar tillsammans. Det var inte helt kolsvart då månen lös så fint och stjärnorna gnistrade. Kallt var det men det var en trevlig tur ändå.

Många av bilisterna vi mötte var snälla/kloka nog och saktade ner när de passerade, precis som man enligt lag är skyldig att göra. Vissa andra stållar blåser förbi i mer än 100 km/h precis bredvid ens knäskålar.

Jag funderar på hur dessa människor tänker? Alla vet att det är riktigt farligt att köra på en älg och det är inte så mycket säkrare att köra på en häst med ryttare på.

Hästar är mycket reaktionssnabba och innan du hinner blinka kan de vara på väg i en helt annan riktning. De reagerar först och tänker sedan, då de är flyktdjur.

Min häst är mycket trafiksäker men blir han skrämd av något i diket, på gärdet eller i skogen bredvid vägen så spelar det ingen roll hur trafiksäker han än är med bilar.

Tillläggas kan att ingen ryttare frivilligt rider på vägen, kan man så undviker man det så mycket man kan. Det går heller inte skylla på att de inte såg oss, då vi var klädda från topp till tå med reflexer samt pannlampa.

Min vädjan till alla bilister är att sakta ner och lämna plats när de passerar en häst på vägen. Om inte för eran egen självbevarelsedrifts skull, då ni själva kan dö om ni kör på en häst, så för er egen ekonomis skull då ni som bilförare dessutom får stå för alla kostander oavsett hur det gått till när ni körde på hästen.




Foto: Jag
Häst: Izze <3

Kommentarer
Postat av: viktoria

nej men se där, det blev några fina bilder på lurven :)

2012-02-02 @ 15:34:20
URL: http://sojung.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0