Akupunktur och klippning!

Igår fick Izze akupunktur och sen skrittade vi ut en sväng tillsammans med Ella och Becca. Idag rakade jag honom, det blev en sk halvklippning där man rakar bort håret på halsen, bogen och sneddar ner över magen.

Izze var mycket snäll att klippa och det såg ut som han tyckte det var skönt att bli av med en del av pälsen. Han svettas ju så fort vi tar en skrittur så nu kommer han förmodligen att bli ännu piggare då han slipper bli så varm.

Jag har hört att hästar kan få fång av att de blir för varma. Dels av varma vinterdagar med för mkt päls och dels av för varma täcken. Jag har även hörtt att hästar inte kan känna kyla eller värme så bra i halsen så det ska inte vara någon fara att raka halsen.

Täcken med hals sägs endast vara ett försäljningsknep och inte fylla någon större funktion.

Någon som hört något annat eller hört samma sak?






Foto: Jag
Häst & ryttare: Mykonos och Viktoria


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0