Mkt nöjd sen lite smått skräckslagen!

Idag red jag ett pass med Izze i ridhuset. Vi tränade på övergångar i skritt och trav. Jag förstår egentligen inte varför jag inte tränat på det så mkt innan då det är väldigt mjukgörande samt att han lyssnar så mkt bättre. Vi red över några travbommar och några förhöjda kavaletti och det gjorde han i vanlig ordning väldigt bra. Han blir lite taggad för det är ju nästan hinder men han höll sig ganska lugn ändå. 
Efter ridturen verkade han mkt nöjd och han blev lite svettig. Det är verkligen dax att raka honom nu igen. Det var inte ett hårt pass och vanligtvis så svettas han inte så mkt. 
När jag släppte in honom i boxen så började han skaka på huvudet och la sig ner. Han låg och flämtade och tittade på sin mage. Riktigt obehagligt hur snabbt det gick från att må bra till att bli så där.
Ewa kom ut och hjälpte mig och hämtade paraffinolja som vi gav honom en en spruta i munnen. Hon hämtade även irish mash som ska vara bra vid kolik, grovtarmsstörningar mm. Det tog bara ett par minuter så fes Izze och blev genast mkt bättre. Gud så skönt att se att det gick åt rätt håll så snabbt då man lätt får lite smått panik då man vet att kolik snabbt kan bli ett livshotande tillstånd för en häst. 
Det tog kanske 15 min till och sen började han sakta äta sitt hö igen. Han fick en hink vatten med lite betfor i som han drack ur och sen fick han lite aspbark som också är bra för magen.
Nu har jag observerat honom i mer än en timme och allt ser bra ut. Jag borde snart kunna bege mig hemåt. 





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0