WE-clinic!

Igår var jag och Izze med på en Working Equitation clinic för Stefan Spak. Han har varit internationell domare i WE men är numera domare i Sverige upp till svår klass.
 
Vi började dagen med teori där han berättade om tävlingsgrenen WE och dess historia mm. Efter teorin sadlade och tränsade vi våra hästar och han vill kolla våra bett. Han kollade aldrig Izzes bett men jag rider ju med en enkelt 3-delat bett så det var kanske inte så mkt att kommentera :)
 
Under dressyrpasset gick vi igenom bla ryggningar, flytta bog och flytta bakdel, vilket är grunden i all ridning. Jag och Izze fick beröm för våra ryggningar då jag inte ryggar honom med handen utan med säte och ben. Jag spänner skinkorna i sadeln och håller om med benen och då ryggar Izze. Stefan berättade att många gör felet att man drar för mkt i tyglarna och drar bak skänkeln. Drar man tillbaka skänkeln så flyttar man hästens bakdel åt sidan och sänder fel signaler till hästen som gärna vill rygga snett.
 
Stefan berättade att om man vill flytta hästen bog höjer man inner hand och "flexar" hästens hals samt trycker med inner skänkel i sadelgjordsläget. Han sa även att man för att flytta hästens bakdel tar ut handen rakt ut och drar sedan tillbaka skänkeln och flyttar undan hästens bakdel för skänkeln. Izze gjorde detta superbra och blev väldigt lösgjord och fin av dessa övningar.
 
Efter dressyren gick vi igenom de olika momenten i en speed/teknikbana. Jag fick bra tips vad gäller sidepass. Hästen ska vara ställd som i en sluta i sidepass i WE och i western ska hästen vara rak. Jag har haft en tendens att ställa Izze emot rörelseriktningen och så fort jag fick honom rak så gjorde han sidepassen så mkt bättre. Stefan tyckte våra sidepass var klokrena, vilket var kul att höra! :)
 
Saker som jag behöver träna på är att rida med kortare tyglar för att kunna få igenom hjälperna direkt. Izze är väldigt lyhörd men hjälpen tar längre tid att få igenom med längre tyglar. Stefan tyckte att Izze hade en bra galopp och att han gjorde alla momenten på banan på ett bra sätt. Kul! :) 
 
Som vanligt så är det hos ryttaren som "felen" sitter och inte hos hästen som man kanske gärna vill tro.
 
Jag tog några bilder från gruppen innan oss igår:
 
Sidepass
Hinder
Bron
Rida med lans
 
Foto: Jag

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0