Galoppjobb!

Idag red jag i ridhuset med Izze pga av det tråkiga vädret. Idag låg fokus på grundridning och rakriktning. Vi började redan i skritten med att vara raka och sedan vidare i traven och galoppen. Vi gjorde lite förflyttningar och lite volter och serpentiner som uppvärmning men annars vara noga med rakriktningen i halsen och kroppen. 
Jag la ut två bommar med 24 m emellan och vi red över de i skritt, trav och galopp. Målet var ett jämnt tempo, rak och lugnt. Vi red i olika tempo i traven samt i galoppen. I galopp red vi på växlande 6 eller 7 galoppsprång. Izze laddar ofta mot bommar som att de skulle vara ett hinder och vill gärna springa iväg i snabbare tempo. Så idag var fokus på lugnt och rakt. Izze gjorde det kanonfint tycker jag och jag kunde stå i lättsits och han sprang inte iväg. Självklart var han på väg och laddade några ggr emot men han lyssnade fint på förhållningar. Jag känner mig nöjd med min duktiga pålle! :)




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0