Gårdagens dressyrträning!

Igår var det dax för dressyrträning igen. Vi tränar för Elisabeth varannan fredag. 
Vi började där vi slutade sist och körde skänkelvikningar. Izze har lättare för att flytta för höger skänkel än vänster men gjorde dem till slut bra för båda skänklar. Att göra skänkelvikning på rätt sätt med bog och alla delar på rätt plats är verkligen skillnad från att bara få hästen att tvära åt sidan.
Vi gick över till att jobba med sluta vilket jag känner att vi aldrig fått till rikitigt bra tidigare på egen hand. Vi började i skritt med att lägga 8 m volter i hörnen och en mitt på långsidan men hästen ställd inåt i volterna. Vi förstsatte sedan ur volten längs långsidan med samma ställning och flyttade undan bogen för innerskänkel så att det blev en sluta. Lite trixigt att få till det bra till en början men vi fick till ett gäng fantastiskt fina steg till slut. Duktiga pållen gör precis det jag ber om bara jag gör rätt från min sida. Klart det är jobbigt för honom och det är lite stelt till en början men han försöker verkligen göra det jag ber om. När jag får till sitsen, sträcka på mig upp mot taket, händerna jämna, rätt vridningen i överkroppen samt sitter mitt i sadeln i slutan så gör han det kanonfint. 
Avslutningsvis red vi öka och minska volten på ena sidovolten några varv och vilken skillnad på trav han får när han går så fint. Det är så mkt lättare att sitta ner och hålla ordning på sig själv i sadeln.
 
De här träningarna har gett många aha-upplevelser och nu vet jag hur det ska kännas när han går riktigt fint. Vi behöver fortfarande en hel del hjälp med att nå dit men det är kul när det känns att det går framåt.
Vi har ju inte tränat riktig dressyr egentligen någon gång egentligen så klart vi har en del att jobba på :)
Men kul är det och jag är väldigt glad över att min häst är så fantastiskt snäll och samarbetsvillig! :)
 
 

Nya schabraket med en renfäll under då han lätt får skav av schabrakkanten på ryggen nu när han börjat fälla.
 
Första övningen:
Vänd rätt upp, skänkelvining från medellinjen ut på spåret längs långsidan i båda varv.
8 m volter i hörnen och på mitten av långsidan, sluta emellan volterna.
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0