En lugn liten tur!

Idag blev det en lugnt tur ut i snön och kylan. Vi skrittade mest men det blev även lite lugn trav och galopp. Jag ville mest att herrn skulle få komma ut och röra på sig efter gårdagens hoppning. Han kändes riktigt fin och pigg! 

När jag hämtade honom i hagen hade han de värsta ler/iskluparna man kan tänka sig i hovskägget. Han hade liknande igår men inte alls så mkt. Det fanns inte så mkt annat att göra än att spola av benen. När jag kom till bakbenen så lyfte han på ena bakbenet och kände ju då hur de där satt fast där runt hans fot och han fick fullständig panik så han sparkade med benet i väggen säker minst 10 stenhårda sparkar i vild panik då han trodde att något satt fast på hans ben, vilket iskluparna gjorde också :( Stackarn! Till slut lossnade en hel del av dem av kraften som blev av sparkarna. En del hår flög med också. 

Han lugnade sig till slut och jag fick koka varmvatten i vattenkokaren och blanda med kallvatten så det blev ljummet då lossnade de sista av klumparna. Jag fick även klippa bort några av dem.

Det verkade ha gått bra med hans ben, jag kollade både innan jag red och efter och det verkade vara som vanligt. 

Nu har jag klippt bort en hel del hår på hans ben så skiten inte har så mkt päls att fastna i. Stackars Izze, han som är så rädd om sina bakben och så anfaller både isen och leran hans ben samtidigt!  Inte kul tyckte han! :(
Det verkade lite som han skämdes efter sitt utbrott då han kanske kom på vad det var. Inte lätt med flyktinstinkt då är det inte tänka först som gäller.
Kallt var det men vackert! :)




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0