Hopplektion!

Idag red jag och Izze hopplektion för Fredrik. Det var en superkul träning och Izze jobbade superfint. Blev lite stark emellan åt mellan hinderna och vill burna på i galoppen men vi kämpade på med samlingen och han hoppade riktigt fint! :)
Ett av räckena låg på 1 m och vi seglade över säkert men minst 30 cm i marginal. Hoppa kan han minsann och när det stämmer så bra som det gjorde i första gröna övningen på min lilla skiss så känns det lekande lätt då avståndet stämmer så bra fram till räcket efter krysset. Duktiga pålle som inte tvekade en sekund :) Jädrar vad han skuter mig ur sadeln när hindren blir i den höjden. Det gäller att hålla uppe blicken så man inte stupar i landningen.
Den blåa övningen gjorde han fint. Ville gasa lite mkt in i studsen men löste det fint ändå, han är kvick i benen min pålle.  Det märktes verkligen skillnad i både den blå och den lila övningen när man kommer räcke in och oxer ut mot när man kommer oxer in och räcke ut. Oxer in blir mkt kortare avstånd då de hoppar större på oxern än räcket.
Sista lila övningen fick vi ett stopp på då herrn tittade på markbommen och bommarna som låg som en pil emot räcket. Vi har aldrig hoppat ett hinder med bommarna så men det var lite dåligt med ben från ryttarn så jag tar på mig det. Det är svårt att ställa om från ta tillbaka emot hindret till gas precis framför. Jag måste bli lite snabbare i omväxlingen där :)
Izze hoppade den till slut med viss egen handbroms emot men hoppade den sen med ett hjärta av guld! :)
Fina duktiga pålle som känns så mkt starkare nu av dressyrträningen. Trots att vi kan bli mkt mkt bättre i dressyren innan vi är riktigt nöjda.
Även kiropraktorn, massagen, stretchingen och vår varierade träning har gjort sitt för att herrn ska bli starkare och starkare. Vi har ju även fått ordning på herrns mage nu efter lersäsongen så han kan tillgodogöra sig näringen i maten bättre. Så kul iallfall att han gillar att hoppa och gör sitt bästa :)
Det var länge sedan vi hoppade 1 m och han kändes stabil och med bra självförtroende alla 3 sprången över det räcket.
Efter träningen åkte Back och track täcket på och så gick vi en kort liten promenad.
Imorgon blir det vila för herrn men vi tar oss nog en liten promenad så han får röra på sig lite han ska även få lite massage. 
 
 
Izze efter träningen idag


 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0