Gårdagens hoppträning!

Igår var det hoppträning för Fredrik igen. Vi värmde upp med att travhoppa ett räcke och rida över en markbom från båda håll. Vi gjorde sedan samma sak i galopp med fokus på balans och rytm. 
Vi hoppade några olika linjer och avslutade med en bana. 
Izze kändes superfin och vi fick inte ett enda omtramp på något hinder. Han gick på sidan en gång innan kombinationen på vägen tillbaka efter att ha hoppat oxern. Vi red an igen och då hoppade han den jättefint.
 
Herrn kändes som en tiger och sög lagom mkt mot hindren. Det är så gött när man hittar framåt lägena.
 
Vi fick beröm av Fredik, han tyckte att vi gjorde vår bästa hoppträning någonsin för honom. Jag har kämpat med min sits och det märktes väl tyckte han. Jag har jobbat på att sitta upprätt och att hålla jämna, låga och stilla händer. Jag har tänkt att jag ska ha armbågarna intill kroppen för då vrider jag inte på händerna. Jag blir dessutom rakare i hela kroppen har jag märkt. Mycket hjälp med sitsen har jag fått av Elisabeth på dressyrträningarna så det är ju kul att det märks även i hoppningen :) Han tyckte att vi hade en bra rytm och balans vilket gjorde att Izze var helt med på noterna. Herrn har blivit supermycket bättre på att lada i rätt galopp men såklart hänger ju det mkt ihop med balansen. Kul att han är med på vart jag tittar och landar i den galoppen. 
 
 
Kvällen igår var riktigt varm och det var länge sedan jag blev så svett. Izze fick en dusch efter träningen och det verkade som att han tyckte det var riktigt skönt. 
 
Idag ska herrn få behandling med akupunktur. Det var länge sedan nu och det ska bli spännande att se vad hon behandlar samt vad hon tycker om förändringen han har gjort. Han har inte så spända muskler som innan alla behandlingar med djurfysioterapeuten och all massage och stretching som vi gjort. Izze har haft en väldigt spänd nacke efter en omkullridning för säkert 15 år sedan. Han har också varit en aning stel i höger bog men igår kände jag inte av det alls när vi hoppade.
 
Det roliga är att Izze har aldrig varit så fin att rida som nu när han är 26 år! :)
 
Här är en skiss från gårdagens hoppning:
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0