Dressyrträning!

Igår var det dax för dressyrträning igen. Vi började med lite övergångar i skritt och trav på sidovolten. Vi gick sedan över till skänkelvikningar på diagonalerna och sedan öppna längs långsidan. Izze jobbade fint och är stabilare i formen nu och slappnar av mer och mer i nacken. Jag har fått lite bättre ordning på min ytterhand och det gör stor skillnad. Jag ska fortsätta med att helt befästa en låg, buren, tummen högsta punkten ytterhand :) 
Vi tränade också övergångar från trav till galopp och det blir bättre och bättre. Izze skvätter inte lika mkt grus på väggarna i galoppen längre och det är ju en framsteg ;) 
Jag provade också en ny sadel igår. En prestige lippos, 35 i bomvidd, 18 tumm i säte. Det låg helt ok men jag behöver inte 18 tumm i säte utan snarare 17. Det gick bra att rida i 18 med men det skulle vara bättre för Izze med en kortare anläggningsyta, trots att denna får plats på hans rygg. Han har en nedförsbacke fram till manken då hans rumpa är högre än manken så då är det bättre med kortare anläggningsyta så sadeln inte puttas fram när han jobbar väldigt rörligt med sina bakben som han gör när han jobbar i form.
Jag funderare även på att prova en sadel av samma märke och modell med en storlek mindre i bredd, 33 tumm. Izzes urväxta dressyrsadel är en 32 så det skulle kunna funka. Dock skiljer sog storlekarna mellan olika sadelmärken men det kan vara värt att testa. 
Nu söker jag alltså efter en Prestige Hippos 33 bomvidd, 17 i säte eller 17,5 i säte. Vet du någon som har en sådan? :)
Dum vinkel på hur denna bilden är tagen men ändå. Sadeln la sig en aningen långt fram, det funkar men jag skulle önska ännu mer plats fram för bogarna. Annars en riktigt fin sadel som var skön att rida i och bra bred kanal över ryggen.
Redo för dressyrträning

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0