Djurfysioterapeuten på besök!

Igår var djurfysioterapeuten hos oss i stallet för att behandla Izze och ett gäng andra hästar. Han tyckte Izze hade fått mer muskler över rumpan och ryggen. Han var bättre i nacken, lite stel i bogarna men han trodde det var träningsvärk från hoppningen i torsdags. Bäckenet var lite roterat på höger sida men inget större probelm. Bäckenet var rakt i övrigt. Izze har ju börjat arbeta mer jämn med båda bakbenen och vill numer ta i bättre med högra bakbenet vilket han inte ville riktigt tidigare. Bäcken rotationen kan bero på att han börjat jobba mer liksidigt än han gjort tidigare. Lite spänningar i manken hade han och det beror ju på att sadeln glider fram när jag sitter ner i traven och rider dressyr. Jag testar lite olika saker nu för att sadlarna ska ligga bättre. Sammanfattningsvis är det ju skönt att det går åt rätt håll och att han blir bättre och bättre för varje behandling.
 
Igår var jag och köpte ytterligare ett vidare koppjärn till Izzes hoppsadel. jag bytte till ett vidare för någr veckor sedan men bytte ettt steg till nu då jag tror den behöver breddas en aning till samt att det inte var mkt som skiljde mellan de olika storlekarna på järnet.
Jag köpte även en svängd sadelgjord till hoppsadeln som ska få den att ligga kvar i sadelläget. Hoppas det funkar. Anti-glid padden som jag köpte i veckan hade en god effekt på glidandet men jag tror även bredare koppjärn och en svängd gjord ska ha effekt.
Jag lämnade även tillbaka en svängd dressyrgjord och tog med en annan variant hem för att prova på dressyrsadeln. Vi diskuterade även möjligheten att ta ur lite stoppning fram i dressyrsadeln för att bredda den lite. Ska kolla idag hur hoppsadeln lägger sig med det bredare järnet. Funkar det så är det ju samma problem med dressyrsadeln.
Shoppade även ett nytt täcke till Izze i en fin färg. Efter behandlingen blev det en promenad med Izze samt att han fick beta lite gräs.
Dressyrgjord från Hööks.
Utetäcke med 80 g foder från Hööks. 
Svängd sadelgjord från Färjestads rid- och travshop.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0