Sadelprovning!

I torsdags hade vi ute en sadelprovare för att kolla av Izzes sadlar. Dressyrsadeln har jag inte ridit i på ett bra tag då den inte lägre passar då han byggt nya ryggnuskler. Hoppsadeln behövde en kontroll på stoppningen. Jag har ju haft hoppsadeln i ca 1 år och man bör ju kolla stoppningen minst en gång om året på sadlar.
Sadelprovaren tyckte att hoppsadeln, Lippo Marcello, låg bra längs med Izzes rygg och hade rätt utformning på bommens svängning för att ligga an bra längs Izzes rygg. Stoppningen behövde fixas till så den kom upp en aning bak och fyllas ut bak för att ligga mer still. Stoppningen i dessa sadlar är så mjuk att den lättare flyttar på sig än på andra hårdare sadlar.
Dressyrsadeln passade inte herrn lägre och som jag trodde, så det går inte att fixa stoppningen så den passar igen, utan han behöver en annan dressyrsadel.
Vi provade bla en dressyrsadel från Lippo av modellen Maranello, en sadel som inte längre tillverkas till stora hästar utan bara till ponnyer nu för tiden. Den har samma svängning på bommen som Marcellon så den kändes kanonbra på Izze. Han får stor rörelsefrihet för bogarna och den ligger stilla under hela ridpasset. Jag ska provrida i den nu några dagar för att känna in den ordentligt. Vi ska bla rida dressyrlektion i den på fredag så det ska bli spännande att se vad dressyrtränaren tycker om den samt hur min sits blir i den.
Sadelprovaren kommer också att skräddarsy stoppningen i denna sadel så den kommer ligga som ett smäck på honom. Jag får fundera under veckan på om det får bli denna dyrgrip :)
Håller tummarna att jag får min gamla dressyrsadel som bara har ett år på nacken såld, en Globus Crincle, en riktigt skön sadel att rida.
 
 
Lippo Maranello
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0