Från vinthund till biff!

Det senaste året har Izze fått ett mycket bättre hull och satt mer muskler. Tidigare fick han fri tillgång på hösilage och fick även lusern. Nu får han istället hö istället för hösilage samt även sojaprotein under vinterhalvåret.
Jag är intresserad att hästfoder och har läst ett otal olika forskning på området. Hästar är gräsätare och ska helst ha tillgång på stråfoder dygnet runt. Deras tarmar är anpassade för att utvinna näringsämnen ur mestadels gräs. Jag har därför aldrig varit intresserad av att ge min häst en massa kraftfoder.
Hö passerar långsammare än hösilage genom hästens tarm vilket möjliggör ett större näringsupptag. Min häst var ofta lös i magen när han åt hösilage och har nu sedan jag bytt helt till hö blivit mkt bättre i magen.
Sojaprotein har han fått under vintern då proteinet är lägre i höt då. Sojaprotein är ett protein som hästen har lätt för att ta upp.
Vi har även tränat för en duktig dressyrtränare och en duktig hopptränare vilket gjort att vi tränar på ett bättre sätt. Vi har även med varvat WE, skogsturer, tömkörning, promenader, frihetsdressyr, trick mm för att få variation och det viktigaste med allt vi gör är att det ska vara roligt och inte för jobbigt. 
Han har fått behandling av djurfysioterapeut ca en gång i månaden samt att han har fått kinaörter för att få balans i sina hormoner. Genom allt detta  har han hittat ett annat inre lugn och blivit mer harmonisk. Han är annars en häst som lätt stressar upp sig och vill lösa allt genom att springa. 
Så fin att rida som han är nu har han aldrig varit trots att herrn fyller 27 år i år. Jag är glad för varje dag som han håller sig frisk och glad :) 
Här en två bilder som det är ett år emellan.
Visst syns det skillnad? 



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0