Foderhäst!

Från och med 1 juli kommer jag att ha Chamiro på foder. 

Det ska bli kul att försöka utvecklas tillsammans.
Han är född 2001 och är e: Highlight (dressyrhingst) och hans mamma har hoppstam med fina hingstar som Utrillo och Cor de la Bryere i släkten.
Chamiro har gått på ridskola i några år och kan vara en liten lurifax och kan en del trix för att slippa arbete men jag tycker att det går bättre och bättre desto mer vi lär känna varandra.
Jag tänker att jag som ryttare ska försöka tillföra något bra i hans liv så hans inställning till arbete blir possitiv. 
Vi har fokuserat mkt på att rida i skogen sista tiden och detta för att få upp glädjen och energinivån en aning. Det som är bra med att rida i skogen är ju att man även kan träna lydighet, styrka, smidighet och kondition även där. Många tror att man behöver träna det i ett ridhus eller på ridbanan. 
Herrn är lite stel i bogen, nacken och i bakdelen och planen är att behandla honom med djurfysioterapeuten så snart det bara är jag som kommer att rida honom. Det blir då lättare att utvärdera vad och vilken typ av ridning som är bäst för honom just nu.
Jag var shoppat lite tillskott till honom nu. Jag har köpt en hel del grejer från Dr Schaette som endast har örter sol innehåll i sina produkter. 
Han ska få örtmineraler som ska stärka upp immunförsvaret. Han har fula strålar så jag har köpt hovspray och hovpasta som jag har börjat behandla honom med. Han är även lite smått lös i magen så jag har köpt Tarmbalans och aspbark till honom.
Hovproblem kommer ju ofta från magen så jag tror att det är en bra grej att börja där.
Magen står ju också för en stor del av immunförsvaret så jag hoppas att detta ska fungera bra. 
Köpte också en ny flugspray (hästdeo) då min gamla snart är slut. Ska bli kul att prova om denna är bra. 
Kul att ha en kompis att rida och ta hand om igen. 

Hovspray och hovpasta
Hästdeo/flugspray

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0