Heldag i stallet!

Imorse åkte jag till stallet kl 08 för att hjälpa Ewa i stallet. Vi gav alla hästar kraftfoder, släppte ut och gav dem hösilage i hagen.

Ett får hade smitit ur fårhagen så vi fick jaga runt det en stund innan vi lyckades få inte det. När det väl var inne var det dax att åka till massören med Chanell och Mykonos. Massören var riktigt duktig och hon hittade några ömma punkter på hästarna. Så nu blir det hem och fortsätta massera på dessa ställen samt stretcha hästarna.

Alla hästar behöver massage och streching för att må så bra som möjligt. De flesta hästar har någon stelhet någonstans som de kan behöva hjälp med att få loss. Det är precis som för oss människor där de flesta av oss också mår bra av massage :)

Efter massören åt vi som vanlig en mycket god lunch och efterrätt och  sedan fortsatte vi att mocka och göra klart stallet.

Jag tränade lastning med Izze idag och detta är första gången någonsin som jag har lyckats lasta honom aldeless själv! :D

Vi gjorde en övning som Ewa visat mig. Jag använder mig av ett längre grimskaft, longerar Izze på en liten volt bakom transporten i båda varven i skritt. Sedan flyttar vi oss i farten närmare transporten och "longerar in" honom i transporten. När Izze kommit på att han inte kom undan och vad han skulle göra så gick han lugnt och fint in i transporten och jag stod kvar utanför transporten på sidan. Duktiga pålle! :)


En mkt fin skiss över hur jag tränade att få Izze att gå in i transporten ;)

Jag kunde aldeless själv ställa rätt mellanväggen och stänga bommen där bak, och Izze stod lugnt och stilla på transporten. Jag gick fram till honom och han fick mycket beröm, morötter och lite hösilage. När han ätit upp lastade jag av honom lugnt och fint från transporten. Han fick mycket beröm och morot när han kommit av igen. 

Andra gången jag skulle få honom att gå på så ställde jag mellanväggen där den skulle stå redan från början och satte för bakbommen på ena sidan. Nu var han tvungen att gå in i transporten smalt. Nu skulle han krångla lite en stund först sedan gick jag före honom in i transporten och då följde han snällt efter och gick in i transporten. :)

Det har alltid varit svårt att lasta Izze och vi har behövt använda dubbla longerlinor bakom honom för att han ska gå in. Så detta känns väldigt kul att jag kan lasta honom helt på egen hand utan några medhjälpare! :)

När Izze var travhäst så var de förmodligen inte så snälla mot honom när de skulle lasta honom. Han var i många år har varit skräckslagen för att behöva gå in i  en transport. När man skulle fälla upp den lilla luckan där bak kastade han sig framåt. Förmodligen för han trott att någon skulle slå honom. Han är jättespörädd och man kan aldrig ha ett spö i handen då han blir jätterädd. På grund av detta har jag mina misstankar om vad dessa travgubbar kan ha gjort mot honom i redan unga år :(

Så ni kan förstå att det nu känns extra kul att jag lugnt och fint fått in honom själv i transporten! :D


Min mkt fina skiss över hur en "solros" ser ut.

Efter lastträningen så fick han även idag gå några varv i solrosen och sedan fick han en nästintill helkroppsmassage. Idag kände jag att jag verkligen kom åt musklerna när jag masserade och han tyckte det var mkt skönt! 

Hoppas ni har haft en bra dag! 

Kram på er!


 

Kommentarer
Postat av: Anonym

en fråga om "solrosen". du har alltså inte alla bommar på kavalettikryss utan lite olika? vissa har bara ett kryss, vissa två, vissa inga alls utan ligger på marken. eller? tack :)

2010-04-07 @ 19:41:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0