Fluginvasion och sadelanpassning!

Idag åkte jag till Färjestad för att köpa flugmedel och nytt koppjärn till Izze. Jag hade sådan tur att de sålde ut "Switch por on" flugmedlet för halva priset då datumet precis hade gått ut. Det är inget fel på medlet men det får inte säljas till fullpris då datumet gått ut. Det tackade vi för! :)

Köpte även "Grön Sommarsalva" vilken är en mkt bra salva som bara innehåller naturliga ämnen. Den är superbra att smörja på myggbett och knottbett då de tar ner svullnaden och lindrar kliandet pga att det innehåller ringblomma.

Det nya koppjärnet gjorde underverk för hur Izzes sadel låg. Så nu ligger den superbra! Enligt alla mått jag vet, men det finns säkert mer saker att ta hänsyn till när man ska prova ut sadlar än de jag vet om.

Med dessa mått ligger den bra:

- ortspetsarna pekar bakåt (vilket de ofta inte gör på alla sadlar, vilket de borde göra)
- jämt tryck under hela sadelputorna under, man kan inte se någon ljus under sadelputorna.
- framvalv och bakvalv är i balans, sadeln tippar inte frammåt eller bakåt, den djupaste delen på sadeln är i mitten av sätet.
- sadeln är i samma vinkel över hästens manke som en penna som jag lägger mot manken (detta lärde jag mig igår)
- sadeln åker inte båkåt eller framåt under ridning, den ligger stilla på samma ställe.
- smutsen på schabraket är där sadeln inte ligger an, och längs med hela vägen där putorna ligger är schabraket rent. Tyder på ett jämt tryck längs ryggen.
- pälsen är inte ruggad efter sadeln efter en ridtur.
- jag kan få in minst tre fingrar under sadeln mitt över manken/ryggen.
- kanalen mellan putorna är så bred att en knytnäve får plats hela vägen bak. Är den inte det så klämmer sadeln på ryggradens utskott. (många sadlar är för smala för alla typer av hästar)
- sadeln är rak när jag håller den framför mig på knät och tittar på de två punkterna på båda sidor av sadeln som sticker ut längst fram på sadeln.
-det finns inga knölar under sadeln utan stoppningen är jämn, i det här fallet är det luftkuddar under sadeln som är jämna.
- hästen är inte arg när man lugnt och fint spänner sadelgjorden löst, för att sedan dra ett hål i taget och gärna röra på hästen lite emellan dragningarna av sadelgjorden. Ett vanlig fel är att spänna sadelgjorden för hårt. Det behöver man inte om sadeln är väl anpassad/utprovad åt hästen och ligger som den borde.

Ja, detta med sadlar är en hel vetenskap. Jag har säkert glömt en hel del punkter som man ska titta på för att veta om sadeln ligger bra.

Någon av er så kommer på något jag missat? :)

Jag och Anna red ut ihop idag, riktigt kanonväder var det! Mkt mysig tur! :)

Jag smörjde in Izze med "Switch por on" och "Sommarsalva", sedan fick han ha på sig sin flughuva.


Idag när jag hämtade Izze i sommarhagen, nu åker flughuvan på!

Hur skyddar ni era hästar från flugor/knott/fästingar/myggor?

Kommentarer
Postat av: vexy

tack.

dock är det där med att stå modell så långt ifrån min grej jag kan komma - var verkligen stel som en pinne. haha. där fick sig therese en liten utmaning allt :P

2010-06-03 @ 09:45:41
URL: http://vexy.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0