Ny sadel på g!

Nu ska jag åka bort till en sadelaffär och låna med ett gäng sadlar hem och prova. Får hoppas att jag hittar någon bra. Förra året när jag skulle köpa sadel så provade jag över 20 sadlar utan att någon passade. Till slut hittade jag den jag har nu och den låg väldigt bra då.

Hästar ändrar sig fort i kroppen och man kan behöva byta sadel ganska ofta. Många verkar tro att man kan köpa en sadel till en häst som man har sedan resten av hästens liv, men så funkar det inte riktigt.

Många kan ha problem med sin häst med diverse olater och tro att det beror på att hästen bara är dum eller illvillig. Men i själva verket så kan det bero på en sådan enkel sak som att sadeln ligger fel och att det gör ont på hästen.

I det långa loppet kan fel sadel även leda till att hästen blir halt.



Bilderna i collaget är lånade från Färjestads rid och trav

Jag vill ha en allround eller hoppsadel till Izze. Egentligen skulle jag vilja ha en dressyr och en hopp men det blir lite väl dyrt känner jag.

Dessa sadlarna på bilderna ligger runt 5 000-5 500 kr som nya och det får verkligen räcka känner jag. Jag hoppas på att hitta någon bra begagnad sadel då nya sadlar ofta ändrar sig när man ridit i dem ett tag. Jag hoppas  också att jag kan få bra betalt för min gamla sadel.

Vad har ni för sadlar till era hästar? Om ni har någon häst vill säga ;)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0