Tömkörning!

Idag blev det tömkörning med herrn. Han var jätteduktig och lossnade fint på slutet och jobbade lugnt i låg form. Vi gjorde skänkelvikningar i båda varven och idag var han mycket jämnare i båda sidorna än igår.

Vi gick över förhöjda bommar i skritt som stod nära varandra och var ganska höga så han fick jobba med ryggen och lyfta fötterna. Han rev inte en enda bom, klok och duktig pålle :)

Efter att vi hade gått över dem var han mycket mjukare och jag kände direkt att det hade effekt. Jag ska boka in akupunktören igen nu någon dag så vi får loss spänningen helt som han har i ryggen.

Efteråt masserade jag honom över ryggen och rumpan samt strethade honom. Han har lättare att sträck ut benen ordentligt nu så det märks att det har effekt.

Det är ingen farlig spänning han har i ryggen, han har förmodligen haft den i många år men nu när jag har börjat massera, stretcha, haft kiropraktor, massör, akupunktör, ridit honom i en annan form mm. så har många andra spänningar i hans kropp släppt så denna har kommit "fram".

De som är experter på detta säger att det är bra då man lätt kan behandla detta område nu när det blir "synligt" att han är spänd just där. Han har ju i många år varit en häst som lätt stressar upp sig och därmed spänner sig och får spänningar här och där.

Jag har jobbat mycket med att han ska vara lugn och slappna av och jag känner att vi har kommit en bra bit på vägen, men själklart finns det alltid mycket mer att jobba med. Det är ju det som är kul med hästeriet, att man alltid lär sig något nytt :)

I lördags var duktiga Louise och fotade Izze och några andra hästar i hagen, sen var hon så gullig och skickade över dessa bilder till mig :)



Foto: Louise Gustavsson

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0