Torsdagens hoppträning!

I torsdags tränade vi hoppning för Fredrik Hasselberg. Det var en kul träning och Izze gjorde ett bra jobb. Vi fick några omtramp före några hinder men han behöll självförtroendet. Han gillar inte när det inte stämmer fram till hindren och det är lätt att tappa rytmen då. Vi tränade på en s-linkande sväng och han var helt med på noterna vilket jag var mkt nöjd med. Han gillar snabba svängar och när det händer något snabbt som i den blåa linjen på min lilla skiss. Efter travhindret testade vi att ta ut svängen första gången och sedan körde vi ett galoppsprång mindre emellan och det funkade bra det med. Duktiga pålle! :)
Vi måste träna vidare på att ha en lugn galopp när vi galopperar flera samtidigt. När jag rider själv eller bara med någon häst samtidigt i ridhuset så galopperar han lugnt och fint men blir stressad och het när vi är många samtidigt. Jag försöker tänka på att rida avslappnad och i vår egen "bubbla" men det är lättare sagt än gjort med en taggad häst. 
 
Jag är ändå nöjd med dagens träning och när vi hoppar en och en är det lättare att fokusera på sin egen ridning. Inte behöva hålla koll på att någon annan rider in framför en på spåret i långsammare galopp och behöva vända över och sakta av när man väl hittat rytmen och tempot i galoppen. 
 
Det gröna övningen fixade herrn bra. Vi red på 2 och 5 galoppsprång första gången och sedan 2 och 6 galoppsprång sedan samma sak i andra varvet. Han blev lite het emellan men lyssnade ok när vi skulle klämma in ett till.
 
Den orangea övningen avslutade vi med att hoppa. Vi hade skrittat runt lite länge innan det var våran tur att hoppa och vi travade bara fram lite vilket var lite dåligt planerat av mig. Vi borde galopperat lite också då herrn inte riktigt var taggad från start så andra hindret på banan var han inte riktigt med på att han skulle hoppa. Vi tog om det från början och då gick det bättre när han kom igång igen. Jag måste bli bättre på att hitta ett mer lagom tempo att rida i. Antingen tar jag tillbaka för mkt eller så går det en aning för fort. Dock får herrn bättre självförtoende med lite mer fart men jag vill ju fortfarande ha kvar kontrollen :)
 
Duktig påller som verkade tycka att det var ku så sammanfattningsvis är jag ändå nöjd med dagens träning :)
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0