Akupressur och bio!

Igår fick Izze akupressur och ett par homeopatiskamedel. Han fick akupressur för nacken, immunförsvaret, levern mm. Samt att han fick några droppar för sin päls och för att vara lugn och avslappnad. Han har en obalans i sina hormoner och det har till stor del med immunförsvaret att göra. Han blir extra hårig pga av denna obalans. Han har även en förstorad sköldkörtel pga av just detta. I år har han hittils fått en mkt fin vinterpäls, kort än så länge och superblank men sommarpälsen som han håller på att tappa nu är dessto längre och solblekt.
Håller tummarna för att dessa behandlingar som vi har gjort ett antal ggr ska ha effekt. De tyckte han såg mkt bättre ut nu än tidigare och vi ska följa upp igen om ett par månader för att se att allt fortsätter att gå åt rätt håll.
Han har blivit mer harmonisk i sitt temperament sedan vi började med dessa behandlingar och det är positivt. Han har ju haft lätt för att stressa upp sig av bla mkt stim, höga ljud och andra hästar som galopperar förbi honom och runt honom i ridhuset. Nu är han lugnare med sånt än tidigare.
Nästa lördag är det dags för djurfysioterapeuten och de ska bli spännande att se vad han säger om Izze. Om han blivit bättre i naken, bogen mm. Jag har inte känt av någon stel bog så jag tror att han är bättre. Nacken har också kännts bättre. Ryggen har blivit mer musklad eller hela han faktiskt och mer smidig i hela kroppen.
Frågan är nu om sadlarna som jag köpte och provade ut till honom i februari i år fortfarande är bra för honom. Sadlarna har en tendens till att åka fram nu på senaste. Jag testade en ny sadelgjord som var extra svängd i förrgår och jag tyckte sadeln låg kvar bättre i position. Fortfarande åker den fram en aning men jag ska prova med renskinn under nu och funkar inte det ska jag prova min gelépadd. Skam den som ger sig ;)
 
Izze fick vila igår efter sin behandling och på kvällen blev det bio. Vi såg The Salvation som var riktigt bra. Persbrant var med så bara det gjorde ju sitt :)
 
Lite bakläxa får jag nog allt på klippningen av hans man ser jag nu ;)
 
 
Han har brun sommarpäls på magen, halsen och benen kvar att fälla innan den kortare svarta vinterpälsen helt har kommit fram.
Jämför man denna bild med gamla bilder rent muskelmässigt har han nog aldrig varit så fin och det är ju kul! :)
 
I fredags på dressyrträningen fick vi beröm av Elisabeth och hon sa att man tror att han bara blir yngre och yngre för varje träning. Hon tyckte också att vår utvecklingskurva har sett kanonbra ut. Hon tyckte mins sits har förbättrats avsevärt och Izze är mer lösgjord och starkare. Jättekul att höra! :)
Vi tränar på i lugn och ro utan stress och press helt på våra villkor och våran nivå. Det viktigaste är att både jag och Izze tycker att det är kul.
Elisabeth är grym på att hitta de där "små" sakerna som gör att allt blir mkt bättre samt att hon inspirerar en otroligt mkt med sina träningar då hon är så positiv och engeagerad i varje ekipage på deras nivå. Jag och Izze har väl aldrig tyckt att dressyr varit så roligt som nu :)
 
Foto: Jag
 

Kommentarer
Postat av: Madde

Vilka fina bilder på Izzie :-)

Svar: Tack! :)
Sofia Spännar

2014-09-21 @ 18:23:11
URL: http://madeleneenglund.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0