Sadelprovning och skymningsritt!

Igår provade jag några olika dressyrsadlar på Izze. Hans nuvarande har börjat glida fram. Han har fått mer muskler över ryggen efter att vi börjat träna dressyr lite mer seriöst och strukturerat. Jag har tänkt att hans sadlar har blivit för trånga då han fått mer muskler som ska få plats under sadeln. 
Igår provade jag några sadlar som var lite vidare men så klart så ligger de kanonfint när man lägger på dem och sen när jag ridit lite i dem så åker även dessa fram på bogbladen. 
Vi diskuterade fram och tillbaka om vad som skulle kunna vara lösningen då han är smalare precis bakom bogbladet för att sedan bli bredare igen över ryggen och revbensbågen. Han är dessutom svängd i ryggen och är överbyggd vilket gör sadelinpassning ännu svårare.
Både min nuvarande dressyrsadel och hoppsadel är svängda för att passa hans rygg och ligger an väldigt fint med jämt tryck längs ryggen men problemet är att de åker fram. 
Jag har nog tänkt fel angående att jag behöver ha en vidare sadel nu. Jag tänkte att de åker fram för att de är för trånga, vilket sadlar kan göra just pga av det.
Jag ska nu istället testa att lägga under någon bra padd av lämpligt slag och tjocklek för att testa om det kan vara en bra lösning tillsvidare. 
Dessa sadlar har han haft sen februari och det vore bra om de kunde funka ett tag till i fall han ändrar sig mer.
Det är svårt att hitta sadlar till hans rygg. Så bra som de två jag har nu ligger, har någon sadel aldrig legat på honom tidigare. De hamnar ofta i framvikt pga av hans högre rumpa. Dessa ligger bra i lod vilket är svårt att få till med hans rygg. 
Håller tummarna att någon av alla olika paddar som jag har ska funka bra nu bara :)
 
Efter sadelprovningen blev det uteritt med två tjejer i stallet och deras pållar. Vi var ute i ca 1,5 h och Izze verkade njuta av tillvaron. 
Solen var på väg ner och när vi red förbi Vänerns strand och var det riktigt vackert. 
 
 
 
 



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0