Min dag!

Idag har jag varit i stallet hela dagen. Jag har mockat och gjort diverse stallsysslor. Jag har även ridit lektion på Chanell för Ewa.

Dagens lektion gick sådär. Hästarna i hagen bredvid sprang fram och tillbaka och bockade och stegrade sig under hela passet. Chanells dödspolare sedan hon var 1 år gammal var bland annat med och raceade i hagen så ridpasset blev lite distraherat kan man säga...

Jag försökte tänka bort de andra vilddjuren och fokusera på att rida ordentligt men det var en utmaning kan jag säga.

Vi provade en ny sadel på Chanell och det låg väldigt bra först men när jag travade så gled den fram och satte sig för långt fram. Detta störde denna känsliga lilla dam. Hon kickade efter min skänkel när jag skulle försöka rida henne in i handen när hon helst bara vill gasa runt med mig på volten med huvudet rakt upp...

Nej, nu lät det som värsta high chaparallridningen och det var det inte. Nu har jag iallafall kommit en bit på vägen hur man hanterar denna dam när hon är på detta humör ;) Hon kan allt vara en liten bitch stundtals varvat , med att gå riktigt fint! :)


Chanell i täten till höger, sen Alice och Jasmine                         Foto: Emma Bertilsson

Idag var jag även med när Ewa tränade en av sina landslagshästar i distans. Det var kul att hänga med och se när hon tränar temporidning. Hennes häst gick superbra och det bådar gott för tävlingen som är om några veckor.
De försöker rida på en viss kilometertid och sedan är det även pulskontroll efter vägen för att se hur hästen ligger i puls. Jag blir allt lite sugen på att träna vidare distans med min gammla kuse men vi får se längre fram. Just nu är vi ju inne i en dressyrperiod och jag tänker mig att det snart blir hoppning då marken tinat upp :)

Idag var det vilodag, kan man säga, för Izze. Jag gick med honom på en sk. solros (en volt med förhöjda kavalettibommar) 5 varv i båda varven. Det är bra för att bygga upp hästens rygg och rumpmuskler och göra dem smidiga i bogen och egentligen hela kroppen. Denna övning har Ewa gjort med sina hästar och märkt av mkt bra resultat.

Efter detta masserade jag Izzes hals, mellan frambenen, sadelgjordsläget, ryggen och rympan. Han verkligen älskar att få massage och blir helt avslappnad, slickar sig kring munnen och gäspar.

Ewa gav mig massage idag och strechade min höft på ett sätt som jag aldrig gjort förut. Det var verkligen välbehövligt då jag ofta är stel i skulderblad och rygg. Efteråt kändes det mycket bättre och jag borde verkligen gå iväg regelbundet och få massage.  

Detta blev ett väldigt långt inlägg men jag hoppas att ni inte blev uttråkade! :D

Hoppas ni har haft en bra dag! :)

Kram


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0