Jubileumsritten!

Idag bar det av till strax utanför Storfors för att rida Jubileumsritten. Det är Svenska Ridsportförbundet som firar 100 års jubileum och de har anordnat en budkavel som går genom hela Sverige.
Ritten startade den 18 maj och håller på i 100 dagar. Idag var jag och Ewa med och red ca 3 mil på våra hästar. Alla ryttare och hästar som var med och red skrev sina namn på en lång lista vilket datum och vilket sträcka de red. Pappersrullen kommer att följa med under hela ritten och blir bara längre och längre.
Ska bli spännande sen att se efter de hundra dagarna hur många ekipage som deltagit runt om i Sverige. Det hela påminner lite om hur löpare springer med den olympiskaelden, fast vi idag var 17 ekipage som red i grupp under den ena av sträckorna.
Vi stannade i ett stall efter halva vägen och hade lunchpaus. Hästarna fick varsin box med mat och vatten medan vi ryttare åt en fantastiskt god gulashsoppa med bröd och turkiskyoghurt.
Efter lunchpausen sadlade vi på igen och red sista sträckan.
Izze skötte sig hur bra som helst! Jag är riktigt stolt över honom. Han gick mycket snällt in i transporten utan problem, hästar galloperade och travade förbi honom utan att han fick spunk. Han stod stilla när jag skulle sadla och fixa, samt åt mat i pausen och var hur lugn och cool som helst hela dagen.
Han kändes inte alls trött när vi gick i mål och hemma var han sitt vanliga pigga och glada :)
Känns hur kul som helst att även han verkade tycka detta var kanonkul!
Jag tog ett gäng bilder med mobilen under dagens ritt:
Izze i täten Gulaschsoppan
Min duktiga pålle äter lunch
Mykonos mumsar lunch Grejorna av
Några andra hästar under lunchpausen
Fler ekipage ansluter efter lunchen
Vi blev sponsrade med t-shirts att ha på ritten
Uppsuttna igen efter lunchen
Härlig natur, det luktade verkligen sommar!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0