Läsarfråga!

Jag fick en fråga av en läsare angående "Solrosen".

Anonym om Heldag i stallet!:

en fråga om "solrosen". du har alltså inte alla bommar på kavalettikryss utan lite olika? vissa har bara ett kryss, vissa två, vissa inga alls utan ligger på marken. eller? tack :)


"Solrosen"

Svar: Helt rätt noterat! :) Alla bommarna ligger inte på två kavalettikryss utan det varierar lite. Ibland i båda ändarna, ibland på ena och ibland ingen. Det är bra att variera hur många som ligger uppe och nere på kryssen om man kör denna övning ofta så hästen måste se sig för och tänka vart den sätter fötterna. Dessto fler som ligger uppe dessto jobbigare för hästen. Jag rekomenderar att börja med få uppe då man inte vill göra det för svårt och jobbigt för hästen. Det är ganska jobbigt att gå i solrosen för hästen. Man kan prova att gå i den själv så märker man att det ger något snabbt :) Som jag har lärt mig ska man inte låta hästen gå i den mer än 5 varv i höger och 5 varv i vänster, sen räcker det.

Vi har alltid en Solros framme i en av sjukhagarna i stallet så då kan man köra denna ganska ofta utan att behöva plocka fram och plocka undan hela tiden. Vill man kan man göra denna övning flera ggr i veckan då detta blir en rörlighets och styrkeövning för hästen.

Jag brukar alltid gå lite med Izze på plan mark innan så han blir lite uppvärmd innan han får gå i solrosen samt gå lite med honom efter.


Kommentarer
Postat av: Anonym

Tack för det utförliga svaret! :)

2010-04-08 @ 21:06:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0