Dressyrpass!

Igår blev det ett dressyrpass med Izze. Det gick ganska bra med min träningsvärk, det var ju helt andra muskler som fick jobba.

Vi tränade på att stå helt still när jag ska spänna sadelgjorden och har suttit upp. Han står still tills jag har svingat över benet, då börjar han gå av sig själv. Så vi tränade på att han ska stå still tills jag säger att han ska gå.

Egentligen stör det mig inte så mycket att han gör det, men när vi åker transport till nya ställen får att rida/träna/tävla så han han väldigt svårt för att stå still då han blir lite uppe i varv. Därför ska vi träna detta hemma extra mycket så han blir lugnare borta också.

Varje gång han tog ett steg framåt fick han backa några steg. Till slut fattade han vad jag ville och stod still. Han är inte dum inte. Detta var andra gången sen vi började träna på detta och han fattade fortare denna gång vad det var han skulle göra.

Han blir alltid lite dålig på att lyssna i början när vi ska rida i ridhuset. De håller på och snickrar på kafeterian och sadelkammar/skötseldelen så det låter därifrån vilket han tycker att han behöver ha full uppsikt över. Så vi tränar på att han ska lyssna på mig även då det är något annat som stör honom.

Dressyrpasset gick bra, han går i stabilare form nu och orkar jobba längre i form än tidigare. Han har också fått en grym kondition nu efter vinters distansträning så han blir inte särkilt flåsig alls när jag rider.

Fortfarande lite stelare i vänster sida då han inte vill sätta under sig vänsterbak ordentligt på böjt spår men vi fortsätter med det mjukgörande arbetet, ställa, böja, flytta, backa samt avslutar med att gå några varv i solrosen för att han ska få lyfta på fötterna och jobba lös ryggen och rumpan.

Efter ridturen stretchar vi alla fyra ben och även hals och sida. Han kändes dock bättre under detta pass än förra.

Tog en bild med mobilen utanför ridhuset när vi ridit klart:


Foto: Mobilbild

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0