Svarthavre!

För någon vecka sedan började jag att ge Izze svarthavre istället för krossat korn. Izze kan inte äta vanlig havre då han blir helt hysterisk av det.
Svarthavre däremot ser ut som vanlig havre fast den är svart/brun till färgen. Fördelen med svarthavren är att hästarna inte blir heta av den som vissa hästar blir av vanlig gul havre.
Svarthavren har också ett högre näringsvärde och innehåller mer fibrer som förbättrar grovtarmens funktion.

Svarthavren sägs också ge mer uthålliga hästar samt att den har högre fetthalt än vanlig havre.Den är framodlad speciellt för hästar för mycket länge sedan för att passa till arméns hästar. Dock försvann denna havre nästan helt då vi förädlade den gula havren och det inte längre var lönsamt att odla svarthavre i vårt Svenska klimat. Då började vi istället ge våra hästar den gula havre som var tänkt att passa till oss människor. 

Korn blir hästar lätt gasiga i magen av och hästar med känslig mage bör inte äta korn.
Izze har alltid haft en känslig mage men den har stabiliserats mycket de senaste åren då han fått fri tillgång på stråfoder av bra kvalité, tillgång till vatten i hagen året runt samt att han får äta maten i en foderhäck i hagen och slippa få i sig lera som lätt följer med på höst och vår, om fodret ligger på marken.

Valet att byta kraftfoder när jag läst på om svarthavren och dess egenskaper var ganska enkelt.
Den enda nackdelen som jag kan se med denna havre är att den är dyrare än den gula då vi importerar den från andra länder. Jag såg en prisuppgift på nätet där det kostade 160 kr för 25 kg och det tyckte jag inte var så farligt ändå om man jämför med många andra kraftfoder. Min häst får dessutom inte särskillt många deciliter havre varje dag utan det är mest för att ha något att blanda hans alger med :)

Någon av er hästintresserade som provat att ge svarthavre till era hästar? Vad tycker ni om den?

Här är några bilder på när Ewa tränar och stretchar sin vackra Ghadir som även han äter svarthavre faktiskt :)

Foto: Jag

Häst: Ghadir

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0