Rundkorall!

Idag bestämde jag mig för att testa Izze i Ewas rundkorall som numer är uppsatt i paddocken. Det är en rund hage med högt staket kan man säga, som man kan träna hästen i.

Jag började med att leda runt Izze i den med longerlina löst hängande och han följde efter mig, backade när jag backade och svängde när jag svängde.

Sedan fick han trava runt mig på linan på travkomando och när jag sa "proo" skulle han stanna och när jag gjorde ett "pussljud" skulle han komma in till mig i mitten. Detta gjorde vi i båda varven och han var mkt lydig och snäll och gjorde precis det jag bad om.

Jag släppte honom även lös och gjorde samma sak och han lydde :) Duktiga pålle!

Han är riktigt smart måste jag säga, han lär sig mycket snabbt vad jag vill att han ska göra och blir så nöjd när han får beröm.

Herrn hade förmodligen sträckt sig lite idag i hagen då han inte satte i vänster bakben lika mycket som vanligt. Det blev stretching och massage efter passet och jag tror jag fick bort en liten hård knöl han hade på rumpmuskeln.

Han tuggade, gäspade, suckade och blinkade/rullade med ögonen och det var ju bra för det är ett tecken på att en spänning släpper. Jag ska kolla igenom honom imorgon med och se om det sitter kvar någon spänning, men med all sannorlikhet är det inget farlig alls utan bara en liten sträckning efter bus i lerig hage.

Han och hans nya hagkamrat tycker tydligen att det är kul att leka ihop vilket Izze sällan gillar då han tidigare gått ihop med härjiga hästar som han inte gillar att leka med.


Gäsp! Skönt med massage :)








Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0