Stel!

Idag är jag stel i vaderna efter gårdagens ridtur. Igår red vi sist till en början, i vår klunga av hästar och Izze hade lite svårt att acceptera att han inte ligger först och vill hela tiden försöka dra förbi de andra. Då måste jag hålla om med benen mycket för att hålla honom på mattan, vilket har lett till dagens fina träningsvärk. Två av de andra hästarna var lite vilda så det var lugnast att vi försökte hålla oss sist.

När vi hade joggat på någon mil lugnade de andra hästarna sig så då kunde äntligen Izze få springa först. Skönt då han kan få ha sin egen steglängd och inte springa och korta stegen, samt att han kunde lugna sig och varva ner då han slipper tänka på hur han ska kunna dra förbi de andra hästarna :)

Kul att det är krut i farbrorn men ibland kan det vara lite irriterande att han inte kan vara lugn när han inte går först. Detta är en sak som är svår att lära en 24 årig pålle som blivit tränad till att han ska först redan som ett åring. Han är ju dessutom avlad i många generationer för att ha en vinnarskalle.

Något vi helt klart får jobba vidare på för att bli bättre, herrn ska ju faktiskt lyssna på mig och inte springa för eget huvud.

Jag vet inte om jag har berättat det förr, men Izzes halvbror är Victory Tilly som sprungit in nästan 38 miljoner kr. De har samma pappa som heter Quick Pay. Så det är inte så konstigt att han har en stor vilja att springa först och vinna :)

Jag kollade just upp resultatet i vinterkupen 2011/12 och av 27 startande ekipage i Vintercupen kom jag och Izze på en 7:e plats. Lite kul! :)

Vi har ju inte varit med för att tävla om någon vinst utan bara för att det är kul att komma iväg och rida på nya platser men det var ändå kul att inte komma sist iaf :)

Vill ni läsa mer om distansritt i Värmland kan man göra det här. Där finns också resultatlistan för årets vintercup om någon skulle vara intresserad.


Foto: Emma Bertilsson
Häst: Izze

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0