Gårdagens dressyrträning!

Igår red jag dressyrlektion för Elisabeth igen. Det var våran tredje lektion och hon tycker att vi har gjort stora framsteg, vilket känns kanonkul! :)
Igår tränade vi på att öka och minska traven genom att i huvudsak ändra "studsandet" i sadeln. Hon berättade att om man studsar med snabba låga studs lite som en boll så minskar hästen stegen och studsar man med hästen med större och högre studs i sadeln så ökar hästen. Det funkade superbra på Izze men jag måste träna mer på att hitta rätt studs och göra det mer förfinat. I minskningen var jag tvungen att hålla om med benen då Izze tyckte det var jobbigt att samla sig men i ökningen krävdes inga ben. Det är så häftigt när man med så små hjälper kan kontrollera tempo och steglängd. 
Vi tränade också på att öka och minska volten, vilket Izze gjorde mkt bra, så fort jag hittade rätt och satt rätt med händer, kroppen, hade rätt "skump/studs" och fick till helheten. Några steg riktigt svävade vi fram och nu vet jag vilken känsla vi letar efter. Det handlar mkt om det att slappna av och bli ett med hästen och dansa fram med hjälp av små hjälper.
 Vi tränade även över gångar i skritt, trav  och galopp. Skritt till trav behöver vi finslipa en del för att få till bra.
Izze är mycket mer känslig för hjälper än man kan tro och dessto mindre hjälper jag använder dessto mer lyhörd bli han. Skitkul tycker jag! :)
 
Elisabeth tyckte att vi borde starta någon dressyrtävling framöver. Tanken har slagit mig att det vore kul att starta i ytterligare en ridsportgren med Izze men vi får nog trimma vidare lite till och se till våren :)
 
Idag fick herrn en vilodag men vi tog ändå en promenad i mörkret på ca 40 min för att han skulle få röra lite på sig om han hade träningsvärk. Det var skönt för mig med då jag har träningsvärk från gårdagen och var lite stel. Bästa Ella och hunden Folke gjorde oss sällskap vilket var trevligt så vi kunde passa på att snacka hela vägen :)
 
Här är en bild på herrn från förra vintern:
Foto: Jag
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0