Irish Mash!

Jag googlade runt lite för att läsa på om mash då det är något nytt för mig. Jag tänkte även att det säkert finns fler hästmänniskor som läer min blogg som skulle vilja veta vad det är och vad det är bra för.
 
Mash ska vara uppfriskande, avkopplande och stärkande för hästen. Det kan användas vid fång, kolik och njurslag. Det ska även förbättra matsmältningen och underlätta närigsupptaget i tarmen. 
Man kan ge mash vid matsmältningsproblem, vid sjukdom, om hästen inte vill dricka vid tävlingar, innan transport, före och efter hårt arbete, till äldre hästar med tuggproblem, vid foderomläggning eller som belöning.
Det stabiliserar tarmmiljön, främjar matsmältningen och förebygger kolik.
Det kan även understödja foderutnyttjandet för hästar som har svårt att hålla hull, vid dålig aptit, vid fällning och vid magsår.
Mash innehåller bla värmebehandlade: kornflingor, havreflingor, morötter, majsflingor, äppelfibrer, linfrö, alger, snittat gräs, kli, allpressade oljor, solroskärnor, öljäst, koriander, alphö, vindruveskal, åppelsirap, salt, vetegroddar mm.
 
Mer info om det fullständiga innehållet i den sort som Izze får har du här:
http://wiegaarden.ipapercms.dk/StHippolyt/123463StHippolytSvensk2011/?Page=30
 
 
Izze för några år sedan
Foto: Jag

Kommentarer
Postat av: Madelene Englund

vilken fin bild:D

2014-01-09 @ 20:24:00
URL: http://madeleneenglund.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0