Lite dressyr i all enkelhet!

Idag blev det dressyr i ridhuset med Izze. Vi fick sällskap av Maria på Countess. Vi red några hörnpassager idag med och han gjorde dem mycket bättre direkt, det märktes att han kom ihåg det sedan sist vi tränade på det. 
 
Jag red honom i en lite längre form idag och han verkade trivas med det. Vi gjorde lite serpentiner och skänkelvikningar samt galopp med tempoväxlingar. 
 
Redan första skänkelvikningen i skritt gjorde jag på ganska långa tyglar men han flyttade snällt ändå med väldigt små hjälper mest med hjälp av höften. Han kändes mjuk och fin redan från start vilket kändes kul med tanke på att han vilade igår och hoppade Pay and Jumpen dagen innan.
 
Som avslutning på ridpasset fick han trava på lång tygel med huvudet sänkt, det tyckte han var skönt att få länga lite på steget. 
 
Innan och efter irdpasset tränade vi lite kort på två av de nya tricken vi introducerade igår. Han fattade direkt och var med på noterna och gjorde precis det han skulle. Otroligt vilket minne de har och hur snabbt man kan lära dem nya saker. Han älskar ju iofs att få godis och beröm så klart han försöker göra det han tror att jag vill, sötnosen! :)
 
Dock försökte han ju att på eget inintiativ skaka på huvudet för att få godis samt att lyfta höger framben men då går jag därifrån eller ställer mig med ryggen mot honom och då slutar han. Inger lärde oss igår att det är viktigt att de bara får beröm när de gör det på kommando och det är ju ganska självklart egentligen, annars börjar de ju göra tricket hela tiden.
 
Idag lade jag även till röstkommando till tricken och det kändes som han fattade men det behöver ju tränas mer självklart för att det ska sitta ordentligt.
 
Foto: Emma Bertilsson
På bilden: Jag och Izze
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Madde

Vilken fin bild:D

2013-01-16 @ 07:53:26
URL: http://madeleneenglund.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0