Markarbete!

Idag red vi över bommar och små kavalettikryss. Målet var att stärka galoppen samt få med yttersidan i svängar mot hinder.
Jag ställde upp samma vinkel på hindret som han stannade på i lördags på Pay and Jumpen.
Vi värmde upp med att hitta en jämn fart mellan tre bommar som låg med 21 m mellanrum. Vi red på jämna 5 galoppsprång och fokuserade på att vara helt raka och rulla i jämn galopp trots att första bommen var ganska nära kortsidan så det blev kort sväng upp på första bom.

Jag tyckte Izze gjorde det bra redan första gångerna så jag gick på den andra övningen för dagen.
Markbom, 3 m, kavalettikryss, 3 m, markbom. Jag ställde två likadana serier men så man kunde rida både i höger och vänster varv och få liknande sväng i både varven. Serien var placerad i en ganska trixig sväng där rakriktning och ytterhjälperna var viktiga.

På den serie som jag ställt i en aningen enklare sväng gick det ganska enkelt men på den med mer vinkel emot kändes det att det var svårt att få till det först.
Izze började trippa i svängen med bakbenen vilket gör att blir hindren högre så kan han inte hoppa i den galoppen. Han taggar ju så i kurvorna och vill inte ställa sig inåt i häger varv ordentligt och vill görna ligga i kurvan så han glömmer att galoppera igenom steget ordentligt och få med sig trycket genom kruvan.

Vi tog det i trav i stället ett par ggr och sen fick han falla in i galopp efter och så tog vi det igen, då gick det mycket bättre så då avslutade vi där.

Helt klart ska vi träna vidare på brutna svängar samt styrketräna herrn ännu mer i galoppen så han blir starkare i sina bakben.

Det kan dock tilläggas att han aldrig varit så stark i galoppen som han är nu men allt kan ju bli bättre så det är bara att träna i lagom dos så kommer det säkert bli ännu bättre så småningom :)
Kul tyckte han att det var iaf, han älskar bommar och hinder :)

Jag gjorde en liten skiss där jag inte riktigt fick till vinkel på de två serierna som de var i verkligheten men ungefär :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0