Working Equitation!

Idag var jag och Izze med på en träning i Working equitation/bruksridning för Ewa Mårgård. Vi var 6 st ekipage som var med. Vi tränade på 6 olika moment från marken idag för att lugnt och tryggt presentera de olika momenten för hästarna. Vi tränade slalom mellan pinnar, vända i en box av bommar, sidepass över bom, grindöppning, backa i ett L och gå över en matta.
 
Vi tränade också på att fälla upp och ihop ett paraply vid hästarna. Izze tittade lite på paraplyt men var inte det minsta rädd. Jag vevade med det uppfällt och fällde upp och ihop några gånger. Vi gick runt med det över mitt huvud, hade det över hans rygg, huvud, under halsen osv, men han var bara lugn och var inte rädd.
 
Slalom var inga problem, han gick snällt efter mig mellan pinnarna. Vända i boxen var inte heller svårt för honom.
 
Sidepasen över bom krävdes lite träning en stund innan vi fick till det. Han hade mkt lättare för det från höger sidan än från vänster. Hästar ser ju två bilder av verkligheten, en med vänstra ögat och en annan med det högra. Därför kan de bli rädda när man gör en sak från ena sidan men inte det andra och vara lättare att flytta osv från ena sidan än den andra. Det är bra att tänka på att träna hästarna från både sidor.
 
Grinden bestående av ett rep som vi skulle öppna och gå igenom brydde han sig inte om alls, utan gick igenom den utan problem. Det ska bli spännande att gå igenom den uppsutten sen.
 
Att backa i ett L fattade han inte först vad han skulle göra men när poletten ramlade ner gjorde han det fint.
 
Gå över mattan var lite läskigt och vi tittade på den en liten stund och fnös innan han gick över den. Från kortsidan gick han direkt över den men på längden tyckte han det var läskigare. 
 
Sammanfattningsvis är jag mycket nöjd med dagens träning och jag tycker han var superduktig. Herrn var rädd för en hel del saker tidigare men han blir lugnare i alla sitationer efter att vi tränat på en hel del olika saker.
 
Man tränar även ledarskap och tillit genom dessa övningar och genom det kommer man också längre med ridningen när lydnaden fungerar även från marken. Ofta grundar sig mkt av problemen man har när man rider från lydnaden och ledarskapet från marken.
 
En skiss från idag:
 
 
Nästa gång gör vi samma övningar fast uppsuttet. Det ska bli superkul! 
 
Jag ska träna lite mer på några av momenten på egen hand nu några gånger innan nästa träning.
 
Nu ikväll laddar jag för morgondagens Pay & Jump i vårt ridhus. Vi ska ge oss på en 90 cms runda imorgon är tanken. Nu fokuserar jag på positiva tankar kring det så ska det gå vägen imorgon :)
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Björn

Lycka till på hoppningen o kram på re!:)

2013-03-29 @ 11:00:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0