Dagens hoppträning!

Idag var det dax för hoppträning för Fredrik Hasselberg. Izze var lite väl laddad då han tagit det lugn under veckan då han fick en smäll på benet i hagen och var lite svullen i tisdags. När Izze är för pigg blir han lätt stressad så han var lite uppe i varv idag så vi fick två stopp men vi sänkte och han slappnade av av avslutade fint. Jag är trots stoppen nöjd med träningen och han kändes mjuk oh fin när han varvat ner lite. Fredrik gav mig ett smart tips då Izze vill gena i kurvorna mot och efter hindren och det var att jag kunde höja innerhanden och lägga till innerskänkel. Det funkade bra och det var lättare att rida honom igenom svängen.
Vi gjorde många nyttiga övningar idag oh framridningen var också väldigt bra. Vi gjorde små volter i samlat tempo, red över travbommar, hoppade en liten grind på sidovolten samt skänkelvikning på volten. Fredriks framridningar är bra för att dem lösgör hästen på ett bra sätt och man får en lydigare häst.
Fredrik sammanfattade lektionen med att han tyckte att det var bra ridet och att min häst är välhoppande och försiktig och att man ska inte bråka med honom när han stannar utan bara göra det lätt för honom så han slappnar av igen när vi får ett stopp och får tillbaka självförtroendet. Han sa att min häst inte har några som helst problem att hoppa högre hinder men att när han överhoppar sig i serien idag så tror han inte att han ska få plats emellan hindren så då är det bara att sänka och låta honom hoppa avslappnat. Skönt med en klok och duktig tränare! :)
 
Här är en skiss från idag:
 
Här är ett par bilder på mig och Izze på framhoppningen på en Pay & Jump förra året:
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0