Hemmagjord sushi!

Ikväll blev det hemmagjord sushi! I love sushi! Jag skulle kunna äta det varje dag :)

Jag tänkte jag skulle skriva och berätta hur jag gör.

Först kokar jag vanligt grötris i ca 25 min. Under tiden skär jag de övriga ingredienserna. Jag brukar ha gurka, lax (som måste ha varit fryst), avokado och surumisticks/crabsticks.



Sedan häller jag i 2 msk risvinäger och en tsk socker i riset. Jag breder sedan ut riset på en tallrik och låter det svalna.

Jag tar sedan ett algblad och lägger det på en bambumatta, med blanka sidan på algbladet neråt, och breder ut ris på 2/3 av algbladet.



Jag lägger sedan avokado, surumisticks, gurka och lax i fyra remsor. Två remsor avokado och surumisticks underst och två med gurka och lax överst.





Sedan rullar jag ihop detta till en rulle med hjälp av bambumattan. På den sista cm algblad när man rullat ihop rullen, fuktar jag med lite vatten för att rullen ska "limma" ihop sig i slutet.



Rullen får sedan ligga en kort stund för att algbladet ska suga åt sig lite fukt från riset och bli mjukt. När algbladet inte längre är torrt och stelt så skär jag ca 2 cm stocka "skivor" av rullen. Jag gillar inte för tjocka bitar då det är svårt att få in dem hela i munnen.



När jag äter detta sedan så doppar jag varje bit i soja som är utblandad med wasabi.

Mycket gott vill jag lova! :D

En regel brukar vara är att efter 3:e gången man äter sushi så är man fast i "beroendet". Det var så för mig och jag har hört många andra säga det samma :)

Gillar ni sushi?



Kommentarer
Postat av: G I L R A E N

Synd för mig som hatar rå fisk. (typ rökt och upptinad sådär). Annars skulle det nog varit mumsigt. Kan ju testa utan fisk och stoppa i grillad kyckling istället? ;)

2010-01-19 @ 22:37:08
URL: http://gilraen.se/blog
Postat av: Caroline Dahlén

svar: tack så mycket :) Ja, han är helt monster stor och ser verkligen ut som en varg! dock är vargen egentligen ca 3gånger så stor :P

2010-01-20 @ 05:30:24
URL: http://carolinedahlen.blogg.se/
Postat av: lina

exakt så för mig XD första gången ja åt de var de äckligt men gav de en shans till o då va de gott så to de igen nu e ja som sagt med beroende XD love it

2010-01-26 @ 02:24:26
Postat av: lina

fresten var köper man grötris och algblad?? ;)

2010-01-26 @ 02:26:58
Postat av: Sofia

Sv: Lina: Grötris kan man köpa i en vanlig affär. Det är sådant ris man gör risgrynsgröt på. Algblad finns i de flesta mer välsorterade affärer. Tex Coop eller Ica Maxi. De brukar stå bland de asiatiska sakerna. Där finns wasabi också. Hoppas du hittar dem! :)

Det finns även ris som heter sushiris men det är dyrare och jag tycker det funkar lika bra med grötris.

2010-01-26 @ 13:10:12
URL: http://flashess.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0