En varning!

Igår kväll fick jag ett meddelande från en av mina vänner på fb. "Hon" skrev att hon hade bråttom att betala en räkning och hennes bankdosa hade slut på batterier.
Hon frågade om inte jag kunde göra henne en tjänst och låna ut en engångskod till henne så hon kunde betala den.
Jag sa som tur var nej, då jag inte trodde att det skulle funka att använda "mina" koder på hennes konto. Hon envisades med att det hade funkat förut. Som tur var så sa jag nej.
Jag tyckte det var konstigt av henne att fråga mig det men tänkte inte mer på det förrän en annan vän skrev och sa att hennes konto förmodligen var kapat.
Jag smsade henne för att fråga och hon bekräftade att det var kapat.
Riktigt obehagligt då det inte är svårt att ta reda på någons personnr och sen får de koden till internetbanken så kan de ta alla ens pengar :(
Sprid gärna detta så inte fler blir drabbade. Tydligen var det några som hade lämnat ut bankdosans id-nr och engångskoder till kaparna.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0