Enkel men nyttig övning!

Igår blev det ett ridpass i ridhuset. Vi värmde upp med trav och red 15 m volter med skrittövergångar när vi kom ut på fyrkantsspåret igen. Izze är en mkt smart häst och lärde sig snabbt vart det skulle vara skrittövergångar, det räcker med två volter och skrittövergång efter så fattar han på tredje volten att det ska skrittas när vi kommer till spåret och gör det av sig själv :) 
Jag fokuserade på att hålla koll på ytterhanden och vilken skillnad det är när jag håller ordning på den. Jag har en tendens att vrida om den så tummen pekar inåt. Jag trodde inte att den lilla detaljen skulle göra så stor skillnad men det gjorde det. Tydligen så släpper jag kontakten med tygeln när jag gör så och då tappar jag ju stödet. 
Vi gick sedan över till galopparbete och vi red över två bommar med 15 m emellan. Första gången red vi på 5 galoppsprång nästa 4 st och sedan 6 st.  Jag var överraskad över hur bra och stabilt han gjorde det. Han brukar tagga till på bommar och vill gärna springa iväg men nu rullade han så lydigt och lugnt. Han har blivit så mkt starkare i galoppen så då är det såklart mkt lättare att jobba med galoppen. 
Jättenöjd med gårdaskvällens pass. Ikväll står hoppträning på schemat :)
Nyklippt pålle. Duktiga Hanna klippte honom superfint! :)
Står och spanar medans jag plockade undan bommarna efter ridpasset.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0